ajian Tahap Kompetensi Guru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik Menggunakan Bahasa Inggeris (PPSMI) Serta Implikasinya Terhadap Pembangunan Modal Insan Murid.
Ini kerana dapatan kajian Pemuafakatan Badan IImiah Nasional (Pembina) yang membabitkan 160 sekolah, iaitu 70 Sekolah Menengah (pelajar Tingkatan 4 Sains dan Sastera) dan 90 Sekolah Rendah (murid Darjah 5) di seluruh negara, menunjukkan PPSMI gagal meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris pelajar.
Pengarah Eksekutif Pembina, Datuk Abdul Raef Hussin, berkata kajian Pembina bertujuan menilai secara terperinci keberkesanan PPSMI di seluruh negara dan kerana itu pendekatan saintifik dan analitik digunakan untuk mengenalpasti tahap kompetensi guru, penguasaan pembelajaran murid serta minat mereka dalam Sains dan Matematik.
“Pada dasarnya pembina menjalankan kajian ini tanpa sebarang prejudis, sebaliknya dengan harapan kajian ini dapat memberi input kepada Kementerian Pelajaran dalam menentukan dasar, matlamat, hala tuju PPSMI pada landasan yang betul, tepat lagi relevan,” katanya dalam kiriman e-mel kepada Sastera, Khamis, lalu.
Kajian Pembina menunjukkan peratusan pencapaian pelajar sekolah rendah yang gagal lebih tinggi (29.86 - 50.56 %) berbanding bilangan cemerlang (10.12 - 31.00 %) dan pelajar sekolah menengah aliran Sastera, trend yang sama berlaku dengan peratusan jumlah pelajar gagal lebih tinggi (49.44 - 85.08 %) berbanding cemerlang (1.11% - 20.03 %) dan pelajar sekolah menengah aliran sains, peratusan gagal (24.59 - 69.96 %) lebih tinggi daripada cemerlang (0.78 - 28.06 %).
Abdul Raef berkata, kesan berganda hasil daripada sistem PPSMI mengakibatkan bilangan pelajar berkualiti tinggi terhad atau dalam perkataan lain bilangan mereka yang berpencapaian rendah mendominasi arus perdana pendidikan peringkat menengah dan akan memberi kesan kepada pendidikan peringkat universiti.
“Adalah diharapkan Kementerian Pelajaran bertindak segera memberhentikan PPSMI untuk memastikan tragedi kepupusan intelektual tidak berterusan. Dapatan kajian sudah membuktikan ada kemunduran dalam melahirkan modal insan cemerlang. Saya khuatir lebih banyak lagi masalah perlu ditangani dan menyebabkan rasa tidak puas hati kalangan masyarakat dan guru,” ujarnya.
Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman, berharap rumusan kajian yang mendapati PPSMI gagal memberi manfaat kepada pelajar khususnya Melayu dan Bumiputera di luar bandar dipandang serius memandangkan ia akan menjejaskan usaha kerajaan meramaikan kelompok itu dalam aliran Sains bagi mengikuti kursus kritikal di universiti.
“Dapatan kajian PPSMI itu penting bagi pemimpin Umno dan kerajaan membuat keputusan berdasarkan fakta dan maklumat tanpa takut dan memihak kepada mana juga pihak berkepentingan demi kepentingan semua pihak dalam jangka panjang,” katanya merangkap Pengerusi Pembina ketika berucap pada Pertemuan Ketiga Laporan Pembentangan Pembina di Hotel Marriot, Putrajaya, pada 3 Julai 2008
Beliau berkata, walaupun Kementerian Pelajaran menggunakan kaedah Rujukan Norma dalam menentukan keputusan, Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Peperiksaan Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM), didapati masih ramai murid yang gagal mencapai prestasi yang baik.
Justeru, semua pihak memandang serius nasib sebilangan besar pelajar yang lemah penguasaan Bahasa Inggeris kerana mereka ialah pelajar Melayu dan Bumiputera di luar bandar, pedalaman, pulau, sekolah Orang Asli dan Sekolah Rendah Felda serta Sekolah Menengah Felda.
“Golongan inilah yang patut dibela, bukannya murid yang cerdik dan pandai yang hanya mewakili antara 20 hingga 25 peratus dan datang dari sekolah elit di bandar dan sedia terbela, tanpa menafikan mereka mesti berusaha meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris bagi membolehkan mereka menguasai globalisasi dunia,” tegasnya.
Abdul Ghani yakin bahawa langkah memperkasakan Bahasa Inggeris perlu dilaksanakan melalui mata pelajaran terbabit, iaitu melalui kurikulum, kaedah dan pedagogi yang lebih berkesan dan teratur serta tidak yakin pendekatan PPSMI boleh meningkatkan kemahiran dan kemampuan berbahasa Inggeris pelajar.
“Perlu diingatkan bahawa penggunaan Bahasa Inggeris tidak boleh dikaitkan dengan peningkatan keputusan yang dicapai oleh pelajar dalam mata pelajaran Sains, Matematik, Matematik Tambahan, Fizik, Kimia dan Biologi yang menggunakan Bahasa Inggeris dalam UPSR, PMR, SPM atau STPM,” katanya.
Beliau tetap lebih yakin Bahasa Melayu paling berkesan untuk digunakan dalam mengajar Sains dan Matematik di samping bahasa Melayu mesti dipraktikkan serta dimartabatkan sebagai bahasa pengantar tunggal sistem pendidikan negara kerana bahasa ibunda adalah cara terbaik bagi sesebuah bangsa mendalami ilmu pengetahuan.
Ketua Penyelidik Pembina, Prof Madya Dr Mohd Sahandri Gani Hamzah, memperakukan semua data yang dipungut dalam penyelidikan yang berteraskan penilaian, pencerapan adalah data primer dan sahih serta dianalisis mahupun diterjemah secara sistematik lagi saintifik, tanpa prasangka yang boleh mendorong kepada kepentingan mana pihak juga.
“Laporan ini benar dalam konteks penyelidikan yang diamanahkan dan diharapkan menjadi panduan rujukan Kementerian Pelajaran bagi menentukan prinsip, hala tuju dan pendekatan yang tepat lagi betul bagi melaksanakan tanggungjawab dalam sistem pendidikan negara,” katanya.
Seramai 50 pensyarah dari tujuh universiti, iaitu Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Utara Malaysia (UUM), Universiti Malaysia Sabah (UMS) Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) terbabit dalam kajian ini.
dari Blog faizal tehrani
Kajian Pembina Mengenai PPSMI
Rosli Ab.Ghani, Monday, April 27, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Comments :
Post a Comment