MENGEJAR KEJAYAAN DALAM SPM & PMR 2010


Peperiksaan SPM dan PMR bakal menjelang tiba tidak berapa lama lagi.Pihak sekolah ,guru-guru dan pelajar tentunya sedang sebok membuat persediaan untuk enghadapinya.tentunya pihak guru lah yang yang paling sebuk bertungkuslumus cuba menghabiskan sukatan dengan mengadakan kelas tambahan pada malam dan hujung minggu.hari-hari cuti guru bayak dihabiskan disekolah, ada guru buat kelas tambahan sambil membawa anak kecilnya kesekolah.
Dalam tempuh 100 hari lagi atau 2-3 bulan lagi nak exam ramai cikgu yang tension apakan tidak nak mencapai target 60% A untu SPM dan 100 A untuk PMR bukan lah satu perkara yang mudah, kalau tak dapat nnti cikgu le yang kena.

Bagi guru tentunya dia nak subjek yang diajarnya mesti dapat A bagi ibu bapa, pengetua, pengarah dan pelajar itu sendiri mesti SEMUA subjek dapat A.

Hinggakan kadang-kadang berlaku pertelingkahan kalangan guru berebut pelajar dan masa , ada juga yang menyamun masa orang/subjek lain demi untuk memastikan subjeknya dapat A subjeknya lah yang susah dan kritikal walaupun subjek nya itu hanya lah subjek spt PSV atau subjek elektif spt tasawur.

Bagi guru dari subjek spt Fizik kimia Biologi dan Mat Tambahan tentunya memerlukan masa yang lebih kerana untuk pelajar memahami subjek tersebut punyale susah buktinya purata GPS bagi subjek ini hanyalah sekitar 3.00 saja.

Maka dibawalah dalam mesyuarat , guru-guru berbincang untuk menyelaraskan masa , walaupun dalam mencuka diberikan lah juga masa yang lebih kepada guru sains/Math dalam program PGG - terima kasih.

Inilah dinamakan Sinergi( Synergy) yang sngat diperlukan dalam menjayakan satu pasukan sekolah untuk mencapai kejayaan dalam SPM /PMR.
Biar saya hur aikan sikit apa itu sinergi

Perkataan sinergi berasal dari bahasa Yunani (Greek) sunergi yang bermaksud cooperation (tolong menolong), dan sunergos yang bermaksud working together
(bekerjasama). Dalam bahasa Malaysia sinergi bolehlah diertikan sebagai,
“Interaksi antara dua ataupun lebih agen atau kekuatan yang melahirkan kesan
yang lebih hebat daripada campuran tenaga agen-agen atau kekuatan itu.”
Dalam bahasa mudah, sinergi bermaksud 1 + 1 = 3.
Mengikut ‘The American Heritage’, Dictionary of the English Language, Fourth Edition (2000) terbitan Houghton Mifflin Company, sinergi dalam bahasa Inggeris bermaksud, “The interaction of two or more agents or forces so that their combined effect is
greater than the sum of their individual effects. Cooperative interaction among
groups, especially among the acquired subsidiaries or merged parts of a
corporation, that creates an enhanced combined effect.”

Tuhan menyebut konsep sinergi dalam surah al-Anfal ayat 65 yang bermaksud,
“Jika ada dua puluh orang yang sabar di antara kamu, mereka dapat
mengalahkan dua ratus orang musuh. Dan jika ada seratus orang yang sabar di
antaramu, mereka dapat mengalahkan seribu orang kafir disebabkan orangorang
kafir itu golongan yang tidak mengerti.”

Sinergi Nabi dan Sahabat
Pada zaman nabi, gabungan tenaga yang dihasilkan oleh jemaah nabi dan para
sahabat adalah amat luar biasa. Apabila sinergi mengikut tokoh-tokoh barat
adalah 1 + 1 = 3, dalam Islam formulanya adalah 1 + 1 = 3 + bantuan Tuhan.

Semasa nabi berhijrah dari Mekah ke Madinah. Kerjasama dan tolong menolong berlaku dengan baik antara sahabat-sahabat nabi bagi menjayakan penghijrahan nabi. Memandangkan musuh sedang merancang untuk membunuh nabi pada masa itu, nabi mengarahkan Ali untuk tidur di tempat tidur beliau. Strategi ini berjaya kerana pihak musuh hanya menyedari pemergian nabi pada keesokan harinya.
Pada masa yang sama, anak Abu Bakar yang bernama Abdullah merisik berita berhubung strategi musuh di Mekah untuk diberitahu kepada nabi dan Abu Bakar. Asma binti Abu Bakar pula menyediakan makanan. Amir bin Fuhairah ditugaskan menggembala kambing pada siang hari dan pada sebelah malamnya memerah susu untuk dibawa kepada nabi dan Abu Bakar sebelum mereka meneruskan perjalanan ke Madinah. Dalam perjalanan, nabi dan Abu Bakar bersembunyi seketika di dalam Gua Thur. Mengikut laporan oleh Hafiz bin Asakir, Tuhan mendatangkan bantuannya pada masa itu dengan memerintahkan labah-labah dan sepasang burung merpati liar membuat sarang di pintu gua sehingga tidak ada seorang pun yang meyakini bahawa di dalam Gua Thur pada masa itu terdapat manusia yang sedang bersembunyi.

Itulah cikgu-cikgu sekalian, kita sepatutnya menyedari bahawa semangat sinergi dan teamwork ini amatlah penting untuk mencapai sesuatu kejayaan.Kita mahu kejayaan yang menyeluruh dan pelajar-pelajar kita mendapat SEMUA A dalam subjek semasa SPM atau PMR
Tiada gunanya bagi seorang pelajar kalau 2 -3 subjeknya saja yang dapat A tapi yang lainya dapat C atau D.

PADA HARI INI, konsep teamwork atau bekerja dalam pasukan perlu ditekankan kerana ia adalah unsur penting yang menjamin kecemerlangan dan kejayaan. Sebenarnya, konsep ini bukanlah konsep baru dalam Islam. Ia ditekankan oleh Islam sejak awal dahulu terutamanya dalam usaha menegakkan kalimat Tuhan.

Tuhan menyatakan dalam surah As-Saf ayat 4 yang bermaksud, “Sesungguhnya
Allah menyukai jika perjuangan di jalannya dilakukan (secara tersusun) seperti
satu saf seolah-olahnya mereka merupakan sebuah bangunan yang kukuh.”
Walau bagaimanapun, tolong-menolong dalam Islam ada prinsip dan landasannya. Oleh sebab itu, dalam surah al-Maidah ayat 2, Tuhan melarang umat Islam tolong-menolong dan bekerjasama dalam perkara dosa dan permusuhan. Sebaliknya, tolong-menolong itu diizinkan hanya dalam aspek kebaikan dan takwa Sepatutnya, umat Islam mengambil pengajaran daripada makhluk halus yang bernama semut kerana Tuhan menurunkan Quran dan di dalamnya terdapat satu surah yang bernama an-Naml. An-Naml bermaksud semut. Di dalamnya diceritakan berkenaan kepintaran semut menilai keadaan pada zaman Nabi
Sulaiman.
Tuhan menceritakan dalam surah an-Naml ayat 18 hingga 19 yang bermaksud, “Hingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut, ‘Wahai semut-semut masuklah ke dalam sarang-sarangmu agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tenteranya sedangkan mereka tidak menyedari.’ Maka dia (Sulaiman) tersenyum dengan tertawa kerana mendengar perkataan semut itu.” Ayat ini menunjukkan sistem komunikasi dan teamwork antara semut amat hebat dan sepatutnya diambil iktibar oleh manusia.

Apabila semut-semut ini melalui sebuah kawasan lapang, tentera-tentera semut akan pergi ke bahagian hadapan bagi menjaga keselamatan semut-semut lain. Apabila mereka melalui parit, mereka membina jambatan semut dengan berpaut antara satu sama lain hingga ke seberang parit. Semut-semut lain akan memijak badan rakan-rakan mereka bagi menyeberangi parit itu. Fakta-fakta ini disebutkan di dalam Insect World 8(6), 1996 (Online).
Apabila wujud sikap bekerja dalam pasukan dengan pe-ngorbanan sebegini rupa, manusia pasti dapat menghasilkan kualiti pelajat yang tinggi dan keputusn peperiksaanya yang daptat menjulang nama. Ia mampu meledakkan perubahan yang hebat sebagaimana yang berlaku pada zaman nabi dan para sahabat.








INFORMATION of ELAKSAMANA

Comments :

0 comments to “MENGEJAR KEJAYAAN DALAM SPM & PMR 2010”
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...